Skip to main content

Kritik för att ha dröjt med att inleda en faderskapsutredning

Publicerad - 01 oktober 2023, redigerad - 13 augusti 2024

JO
Dnr 4393-2011

I mars 2020 informerade en person en socialnämnd bland annat om att han var far till två barn i kommunen och att de i folkbokföringen saknade en registrerad far. Han önskade att kommunen skulle inleda en faderskapsutredning.Nämnden inledde en sådan utredning först i september 2021 efter det att en god man hade utsetts för barnen.

I beslutet uttalar JO att en nämnd inte kan avstå från att inleda en faderskapsutredning endast av det skälet att uppgiften om att barnet saknar en registrerad far kommer från den person som påstår sig vara far till barnet.

JO uttalar sig också om en nämnds skyldighet att fullfölja sin utredning om barnet i fråga flyttar till en annan kommun. JO konstaterar i beslutet att nämnden inte hade något skäl att dröja med att inleda en faderskapsutredning, och för det förtjänar nämnden allvarlig kritik.

Lägg till artikeln i dina kanaler

Senaste artiklarna

13 januari 2025
Först behöver alla relevanta faktorer som behövs för bedömningen identifieras, konkretiseras och viktas i förhållande till varandra. Samtliga omständigheter som i det specifika fallet är nödvändiga...
13 januari 2025
Med materiell rättighet menar kommittén en rättighet för ett barn att få sitt bästa bedömt och beaktat som ett primärt intresse i beslut som rör barnet. Vidare menar kommittén att denna rättighet s...
13 januari 2025
Detta framgår tydligare i t.ex. den engelska och den franska originalversionen. Barnets bästa ska vara a primary consideration inte the primary consideration. Av förarbetena till barnkonventio...